Honda: The Power of Dreams

Zoekt u een auto voor het hele gezin? Een milieuvriendelijke auto? Of een representatieve zakenauto? Er is een Honda voor iedereen. Of u nu een MPV, SUV, hybride, stationcar of cabrio wil: Honda heeft het allemaal. Ontdek wat Honda u te bieden heeft. 

Oprichter met een visie

Over Honda Soichiro Honda

“Hoe ouder ik word, hoe meer dromen ik heb. Als mijn dromen op zijn, heeft het leven geen betekenis meer. Daarom zal ik blijven streven naar doelen tot de dag dat ik sterf” – Soichiro Honda, Oprichter Honda Motor Co.

Soichiro Honda begint zijn carrière als kostschoolleerling bij Tokyo Art Shokai, een topgarage voor automobielen, motorfietsen en raceauto’s. In 1928 start hij een filiaal van Art Shokai in Hamamatsu. Omdat hij zich naast de gangbare reparaties veel bezighoudt met allerhande uitvindingen, wordt Honda al snel de ‘Edison van Hamamatsu’ genoemd.

In de dertiger jaren wisselt Honda werk en opleiding af. Hij doet kennis op van metaalbewerking, productietechnieken en het kalibreren van machines. Het maakt Soichiro Honda tot producent, zakenman en ook autoracer. Maar boven alles is hij een dromer. Hij droomt van een betere manier om een betaalbaar transportmiddel te maken voor gewone mensen.

Motorfietsen – waarmee het begon

In 1948 richt Soichiro Honda het bedrijf op dat zijn naam draagt. In een boerenschuur in Hamamatsu bouwt hij fietsen om tot motorfietsen. Een jaar later verwezenlijkt hij zijn droom voor een betaalbaar transportmiddel: hij bouwt Honda’s eerste echte motorfiets, de Dream type-D. Het bedrijf is daarnaast een tijd licentiehouder van Harley-Davidson motorfietsen.

Midden jaren vijftig is Honda de eerste van vele Japanse bedrijven die de Europese en Amerikaanse markt zullen benaderen. Aanvankelijk exporteert Honda lichte motorfietsen, later ook zeer zware. In 1959 introduceert Honda in Amsterdam de eerste Japanse motorfiets, de 250 cc C72 Dream. Ook nu nog vormen motorfietsen een belangrijke bron van inkomsten voor Honda.

De eerste auto’s

Honda S500 Sportwagen

S500 sportwagen

Honda’s autohistorie begint op de Tokyo Motor Show in 1962. Daar toont de fabrikant een klein sportwagentje, de S360. Het jaar daarna lopen de eerste T360 bedrijfs- wagens en S500 sportwagens van de band. Op basis van de S-serie verschijnen ook sedans, de zogeheten N-serie. De S- en N-series bevatten leuke, vlotte wagens die vooral in Japan erg aanslaan.

Het grote succes voor Honda komt in 1972. Dan start de verkoop, tegen een concurrerende prijs, van de compacte, voorwielaangedreven Honda Civic. De Civic is nu, bijna vijftig jaar en negen generaties verder, nog steeds een verkoopsucces. De huidige Civic is, met satellietnavigatie, zes versnellingen en automatische vergrendeling, een stuk luxueuzer dan de basic Civic uit 1972. De Civic werd in zowel 2006 als in 2016 auto van het jaar in Noord-Amerika.

Ook de latere generaties Honda Accord zijn luxer en groter dan de eerste uit 1976. De Accord is een populair model, zowel bij ons als in Amerika. Tussen 1982 en 1997 was de Honda Accord onafgebroken de best verkopende auto in de Verenigde Staten. Het was ook de eerste Honda-auto die in de VS werd geproduceerd (vanaf 1982). In 2018 werd de tiende generatie Accord auto van het jaar in Noord-Amerika.

Altijd een pionier

Honda is en blijft de pionier onder de Japanse autofabrikanten. Het merk brengt vaak als eerste nieuwe technologieën uit. Zo was er het eerste navigatiesysteem ter wereld, in 1983. Het analoge systeem werkte met een versnellingsmeter, omdat GPS in die tijd nog niet bestond. Erg trots is Honda ook op zijn zelf ontwikkelde 2,2 liter common-rail turbodiesel motor.

Met de NSX (‘New Sportscar eXperimental’ ofwel ‘Nieuwe experimentele sportauto’) zocht Honda een perfecte balans tussen kracht en betrouwbaarheid. Niet voor niets waren Formule 1-racers Satoru Nakajima, Ayrton Senna en Bobby Rahal betrokken bij de ontwikkeling. F1-ontwerper Gordon Murray vond de NSX beter dan alle Ferrari’s uit die tijd: “De NSX was een katalysator, een auto die veranderingen heeft bewerkstelligd. Hij gaf de gevestigde orde een schop.” Sinds 2015 is Honda, in samenwerking met McLaren, opnieuw actief in de Formule 1. 

In 1998 vierde het bedrijf haar vijftigste verjaardag. Voor deze gelegenheid bracht Honda in beperkte oplage de S2000 roadster uit. Deze deelde geen enkel onderdeel met andere Honda auto’s, maar was één grote show van de technologische kennis die Honda in huis had. De S2000 werd op de Autosalon van Genève 1999 uitgeroepen tot Cabrio van het Jaar. Inmiddels concentreert Honda zich op een belangrijk en relatief nieuw veld: de milieutechnologie.

Hybrides en meer

Sinds 2000 is van de Honda Civic een hybride sedan beschikbaar. Ook in ons land is deze milieuvriendelijke uitvoering, met naast de benzinemotor een elektromotor, te koop. In de eerste helft van 2009 was het de populairste nieuwe leaseauto.

Er volgden modellen die direct als hybride ontworpen werden. Voor de Insight (2009) vernieuwde Honda het IMA-systeem, de hybride aandrijflijn. De coupé CR-Z was een van de eerste sportieve hybrides op de markt. Inmiddels is de compacte Jazz ook als hybride verkrijgbaar. Een geheel elektrische uitvoering volgt. Nieuwste paradepaardje is de Honda E, een 100% elektrische stadsauto met retro design. Dit model staat binnenkort in de showroom en is nu al te bestellen.

Honda is tevens begonnen met de productie van een brandstofcelauto, de sedan FCX Clarity. Uitgerust met elektromotor en waterstoftank stoot deze niets anders uit dan waterdruppels. Dit model is sinds 2016 verkrijgbaar op de Amerikaanse markt en heeft een actieradius tot bijna 590 kilometer. In 2017 presenteerde Honda de gehele Clarity-reeks: de Clarity Fuell Cell, de Clarity Electric en de Clarity Plug-In Hybrid. Deze zijn vooralsnog niet verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Het doel is dat in 2030 driekwart van alle wereldwijd verkochte Honda’s geëlektrificeerd is: hybride, plug-in hybride, elektrisch of op brandstofcellen.

Hybride Honda-modellen

  • Honda Jazz Hybrid
  • Honda Jazz Hybrid Crosstar

Honda Hybride modellen
Huidige Hybride Honda modellen

Huidige lijnen en modellen

Honda was het eerste Japanse automerk dat een aparte premiumlijn op de markt bracht. Vanaf 1986 verschenen auto’s – op sommige markten onder de naam Acura – die sportiever en luxueuzer waren en meer motorkracht hadden dan de overige Honda’s. Het eerste model was de Honda Legend, een grotere sedan of coupé met een 2,5 liter motor die ruim 150 pk produceerde.

De Legend was jarenlang het vlaggenschip van de Honda-vloot. Het huidige Honda-aanbod bevat nog steeds de Civic en Accord, met daarnaast de HR-V (een coupé met SUV-uitstraling) en de SUV CR-V. De bestseller Honda Jazz (een hatchback) won meerdere jaren op rij de Autoweek Tevredenheidstrofee in de klasse van compacte auto’s.

Innovatie voorop

Nieuwsgierig zijn, innovatievermogen en oog voor detail waren bijzondere karaktereigenschappen van Soichiro Honda. Hij beleefde het grootste plezier aan ongewone en verrassende technische oplossingen. Deze erfenis onderhoudt Honda vandaag de dag met passie. Het merk ontwierp bijvoorbeeld ASIMO, de meest geavanceerde mensachtige robot ter wereld, met verbazingwekkend soepele bewegingen. Zoals Frank Paluch, directeur van Honda R&D Americas het formuleert: “We denken niet alleen na over vandaag of morgen, maar bereiden ons voor op de komende 50 jaar mobiliteit. Continu bedenken we manieren om alle vormen van menselijke mobiliteit te verbeteren: te voet, op de motor, in de auto en in de lucht.’

Het waarmaken van technische dromen, daar gaat het bij Honda om. Niet alleen op het gebied van autotechniek. Zo zijn er de efficiëntere, brandstofbesparende vliegtuigmotoren van de HondaJet. In deze milieubewuste tijd belangrijker dan ooit. Ook de micro-wkk-installaties en dunnelaag-zonnecellen waren enkele jaren geleden een innovatie op het gebied van energiebesparing. In 2050 wil Honda de CO2-uitstoot van zijn producten en productie gehalveerd hebben.