WLTP-TESTMETHODE
Wij leggen u uit wat WLTP precies inhoudt en waar het goed voor is
WLTP-TESTMETHODE
Wij leggen u uit wat WLTP precies inhoudt en waar het goed voor is

Duidelijkheid door energielabel

Wat is het verbruik van de auto

Welke CO2 uitstoot heeft de auto

WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) is een wereldwijd gestandaardiseerde testmethode voor het vaststellen van het brandstofverbruik en de uitlaatgasemissies. Wij leggen u uit wat WLTP precies inhoudt en waar het goed voor is.
WLTP - Meer duidelijkheid
Hoeveel verbruikt een auto? Deze vraag kan met de gestandaardiseerde WLTP-rijcyclus nu beter beantwoord worden. De test voor het meten van het brandstofverbruik vindt namelijk plaats onder omstandigheden die meer lijken op de dagelijkse praktijk. WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light-Duty Test Procedure en beschrijft een nieuwe testmethode voor het bepalen van het brandstofverbruik en de emissiewaarden van een auto. De methode is gebaseerd op de werkelijke rijgegevens van automobilisten overal ter wereld. Hierdoor kan voortaan ook onder laboratoriumomstandigheden een autorit worden gesimuleerd die de werkelijkheid dichter benadert. De WLTP houdt niet alleen rekening met verschillende situaties en snelheden, maar ook met de optionele uitrustingen en de gewichtsklasse van een auto.
WLTP - Hoe komen de cijfers tot stand
Bij de WLTP methode wordt de rijcyclus nu onder dynamische omstandigheden uitgevoerd, die gebaseerd zijn op wereldwijd verzamelde statistische rijgegevens. Tot de nieuwe testparameters behoren een sterkere acceleratie, een hogere gemiddelde snelheid en een hogere topsnelheid. In plaats van een rit in stadsverkeer en een rit buiten de bebouwde kom te simuleren, wordt de auto nu in vier fasen met verschillende snelheden getest.
Hierdoor ontstaan er verbruikscijfers die het werkelijke verbruik beter benaderen.
Hoe wordt er gemeten?
Na een koude start wordt er op de rollenbank met verschillende snelheden gemeten: tot 60, tot 80, tot 100 en boven 130 km/h. Elke rijvariant komt aan bod zoals sterk accelereren en remmen. De gemiddelde snelheid ca. 47 km/h eveneens beduidend hoger (voorheen ca. 33 km/h). In de testruimte heerst een temperatuur van 23 °C. Bij de vorige testmethode was dit 20 - 30 °C. De totale WLTP-rijcyclus duurt ongeveer 30 minuten, de vorige methode duurde slechts 20 minuten. Ook de rijafstand is met 23 in plaats van 11 kilometer meer dan verdubbeld. Anders dan bij de vorige test wordt bij de WLTP-test rekening gehouden de invloed van optionele uitrustingen op het gewicht, de aerodynamica en het energieverbruik (ruststroom). Optionele uitrustingen die stroom verbruiken, zoals de airconditioning of de stoelverwarming, blijven, net als bij de NEDC-meting, tijdens de test uitgeschakeld.

Concreet houdt dit in dat de WLTP waarde die elke auto meekrijgt geen garantie geeft voor het werkelijke gebruik/bereik. Wel kun je dankzij deze manier van meten een betrouwbaardere vergelijking maken tussen verschillende auto's. Het werkelijk verbruik is voor een groot deel afhankelijk van de omstandigheden waarin de auto rijdt, zoals temperatuur, gebruikmaking van airco, kachel, stoel- en stuurverwarming, aanhanger etc.. Ook het rijgedrag bepaald mede het uiteindelijke verbruik.
Veelgestelde vragen
WLTP berekent in tegenstelling tot NEDC dus of die extra toegevoegde opties daarop invloed hebben. Het komt er dus op neer dat het grootste verschil is dat WLTP een realistischer beeld van de werkelijkheid laat zien dan dat de oude meetmethode NEDC dat deed.
Op onze website vermelden wij bij alle auto's de waardes van de auto.
Wilt u van andere auto's waardes weten? Gelukkig kun je deze informatie online eenvoudig opvragen. Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van het kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm.
De Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) houdt in dat de acculading helemaal van 100% naar 0% wordt gereden, bij zomerse temperaturen en met verschillende snelheden, gemiddeld 46,5 kilometer per uur."
Hierbij zijn extra energie verbruikers, zoals verwarming en airconditioning uitgeschakeld.
Veelgestelde vragen
WLTP berekent in tegenstelling tot NEDC dus of die extra toegevoegde opties daarop invloed hebben. Het komt er dus op neer dat het grootste verschil is dat WLTP een realistischer beeld van de werkelijkheid laat zien dan dat de oude meetmethode NEDC dat deed.
Op onze website vermelden wij bij alle auto's de waardes van de auto.
Wilt u van andere auto's waardes weten? Gelukkig kun je deze informatie online eenvoudig opvragen. Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van het kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm.
De Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) houdt in dat de acculading helemaal van 100% naar 0% wordt gereden, bij zomerse temperaturen en met verschillende snelheden, gemiddeld 46,5 kilometer per uur."
Hierbij zijn extra energie verbruikers, zoals verwarming en airconditioning uitgeschakeld.