Gloednieuwe Honda Jazz is krachtige hybride
Geen reacties
De gloednieuwe Honda Jazz biedt een moeiteloze rijervaring met efficiënte en responsieve prestaties, geleverd door de e:HEV hybride technologie. De compacte auto biedt het meest aantrekkelijke pakket binnen zijn segment. Hij combineert meer comfort voor inzittenden met intuïtieve technologie, naadloze connectiviteit en diensten op afstand die naadloos integreren in het dagelijkse leven van de inzittenden.
De nieuwe Jazz e:HEV speelt een belangrijke rol in Honda’s streven om in 2022 100% van
zijn Europese verkopen uit elektrische aandrijflijnen te laten bestaan. De auto zal in de
zomer van 2020 in Nederland beschikbaar zijn, met prijzen die beginnen bij € 24.400 (incl.
BTW, BPM* en rijklaarkosten) voor de Jazz en € 29.950 (incl. BTW, BPM* en rijklaarkosten)
voor de Crosstar-variant.
Geavanceerde e:HEV hybride technologie
De Jazz zal voor het eerst in Europa exclusief verkocht worden met een geavanceerde
hybride aandrijflijn. De gloednieuwe Jazz is voorzien van de nieuwe e:HEV-badge van
Honda en is ontworpen met een uitzonderlijke combinatie van sterke prestaties en
indrukwekkende efficiëntie, als aanvulling op het toonaangevende interieurcomfort
en de ultieme bruikbaarheid.
Het e:HEV-systeem is opnieuw ontwikkeld voor de Jazz en ontworpen om een aangename
rijervaring te bieden. Het bestaat uit twee compacte en krachtige elektromotoren die
verbonden zijn met een 1,5-liter DOHC i-VTEC-benzinemotor, een lithium-ionbatterij en een
innovatieve transmissie met vaste versnelling via een intelligente bediening. Dit alles werkt
harmonieus samen om een soepele en directe responsiviteit te bieden.
De totale output bedraagt 109 pk / 80 kW. Dit brengt de auto binnen 9,4 seconden naar 100
km/u en biedt een maximumsnelheid van 175 km/u. Het resulteert in een moeiteloze en
aangename rit in de stad en bij hogere snelheden op de snelweg. Het efficiënte hybride
systeem heeft een CO2-uitstoot vanaf 102 g/km (WLTP) en een brandstofverbruik van 4,5 l /
100 km (WLTP) bij het standaard model en 110 g/km (WLTP) en 4,8 l / 100 km (WLTP) bij
de Crosstar.
Om zo’n uitzonderlijke rijervaring en efficiëntie te kunnen bieden, kiest de geavanceerde
e:HEV hybride naadloos tussen drie verschillende rijmodi:
• EV Drive: de lithium-ionbatterij levert rechtstreeks stroom aan de elektrische
aandrijfmotor;
• Hybrid Drive: de benzinemotor levert vermogen aan de elektrische generatormotor,
die op zijn beurt vermogen levert aan de elektrische aandrijfmotor;
• Engine Drive: de benzinemotor is direct verbonden met de wielen via de koppeling.
In de meeste stedelijke omgevingen is het voertuig het efficiëntst wanneer er naadloos wordt
gewisseld tussen EV Drive en Hybrid Drive. De Engine Drive-stand is de meest efficiënte
set-up voor hoge snelheid op de snelweg en kan worden aangevuld met een on-
demand piekvermogen ‘boost’ van de elektrische aandrijfmotor voor snelle acceleratie.
In de Hybrid Drive kan een teveel aan vermogen van de benzinemotor teruggevoerd worden
via de generatormotor om het accupack weer op te laden. EV Drive wordt ook ingeschakeld wanneer de
auto vertraagt en energie verzamelt via regeneratief remmen om de batterij op te laden. Schakelen tussen
de drie rijmodi gebeurt onopgemerkt voor inzittenden, want de Jazz-ingenieurs hebben aanzienlijke inspanningen
geleverd om vertragingen tijdens overgangen te minimaliseren.
De elektromotoren zijn door Honda zelf ontwikkeld om zo licht, compact,
efficiënt en krachtig mogelijk te zijn. De elektrische aandrijfmotor draait tot 13.300 rpm om
een hoog koppel van maximaal 253 Nm te genereren voor een aanzienlijke versnelling bij
lage snelheden. In plaats van een conventionele transmissie zorgt een enkele vaste-
overbrengingsverhouding voor een directe verbinding tussen bewegende onderdelen, met
als gevolg een soepelere overdracht van het koppel en een lineair gevoel tijdens het
versnellen.
Deze opzet zorgt ervoor dat het systeem van Honda compacter is dan een
planetaire e-CVT die vaak gebruikt wordt in andere hybride voertuigen, en bovendien
verfijnder. Naast de soepele versnelling van de e:HEV, is het rijcomfort van de nieuwe Jazz verder
verbeterd dankzij het gebruik van vering met lage wrijving en een verbeterde stijfheid van de
carrosserie.
Slimme indeling voor een ongekend gevoel van ruimte
Bij het ontwikkelen van de nieuwe Jazz werkten de ingenieurs van Honda nauw samen met
het ontwerpteam, om ervoor te zorgen dat de auto de toonaangevende binnenruimte behield
die kenmerkend was voor eerdere generaties. De bagageruimte (met achterbank omhoog)
begint vanaf 298 liter en kan worden vergroot tot een indrukwekkende 1203 liter (achterbank
omlaag, tot het dak). Dit hebben ze weten te bereiken door de hybride aandrijfonderdelen
slim weg te werken in het chassis en in het motorcompartiment.
Fundamentele ontwikkelingen zijn onder meer het verkleinen van het motorinlaatsysteem,
de transmissie inclusief de aandrijf- en generatormotoren, maar ook de power control unit
(PCU) om extra ruimte te maken. Hierdoor past de aanvullende 12 V-accu ook in het
motorcompartiment. Dit alles is mogelijk dankzij het gebruik van de nieuwste halfgeleiders
voor de power control unit. De sleutel tot het maximaliseren van de ruimte in de cabine is ook
de plaatsing van de brandstoftank in het midden van het chassis onder de voorstoelen, wat uniek is
in deze klasse. Hierdoor behoudt de Jazz de uitzonderlijk veelzijdige Magic Seats achter die zowel
volledig platte of opklapbare stoelflexibiliteit bieden, afhankelijk van de benodigde laadruimte.
Nieuwe, intuïtieve connectiviteit
De gloednieuwe Honda Jazz biedt naadloze connectiviteit. De gebruiksvriendelijke lcd-
touchscreen is ontworpen om afleiding voor de bestuurder te beperken; de bedieningstijd
voor de meest gebruikte bedieningselementen is met 58% verminderd in vergelijking met het
vorige model, wat een veiligere en meer ergonomische ervaring biedt.
De systeeminterface is op dezelfde manier te navigeren als een smartphone, met
veegbesturing om door pagina’s en lijsten te bladeren. Het display kan worden
geconfigureerd voor elke gebruiksvereiste, met aanpasbare snelkoppelingen naar
veelgebruikte functies en audiobronnen. Verbonden infotainmentdiensten zijn toegankelijk via het touchscreen of via spraak, inclusief
weer, parkeerlocaties, muziek, navigatie, locatiebepaling en telefoondiensten. De
uitgebreide suite van ingebouwde apps kunnen worden aangevuld met smartphone
mirroring via ingebouwde Android Auto- en Apple CarPlay-ondersteuning, die beschikbaar
zijn via een draadloze verbinding of een usb-kabel. De gloednieuwe Jazz beschikt ook voor
het eerst over een wifi-hotspot.
De interieurontwerpers van de auto hebben veel aandacht besteed aan elk detail bij het
maken van het overzichtelijke dashboard en de interface. Honda gebruikt fysieke bediening
van de belangrijkste functies – als reactie op de wens van vele consumenten – met tactiele,
nauwkeurig aanvoelende draaiknoppen voor verwarmings- en ventilatie-instellingen.
Honda Personal Assistant
De verbonden diensten en toepassingen die te bedienen zijn via het geavanceerde
touchscreen, zijn ook te activeren met stemopdrachten via de Honda Personal Assistant. De
intuïtieve Honda Personal Assistant – voor het eerst gezien in de Honda e – is een slimme
kunstmatige intelligentie (AI) die gebruik maakt van slimme, op instructies gebaseerde,
natuurlijke gesprekken en contextueel begrip om toegang te bieden tot een reeks online
diensten.
De unieke Honda Personal Assistant is eenvoudig te activeren door ‘OK Honda’ te zeggen,
gevolgd door een vraag of instructie. De gehumaniseerde respons wordt vergezeld van een
abstracte gezichtsanimatie om visuele erkenning te geven van de interactie.
Dankzij contextuele herkenning kunnen gebruikers een normaal gesprek voeren omdat de
AI de context van vervolgvragen en antwoorden begrijpt. Ook biedt het de mogelijkheid tot
een realtime zoekfunctie, met context, om diensten te vinden die beschikbaar zijn op
bepaalde tijdstippen.
‘Honda SENSING’ actieve veiligheidstechnologie
De nieuwe Honda Jazz wordt standaard geleverd met een pakket geavanceerde
veiligheidsfuncties en bestuurdershulpmiddelen – zoals een nieuw ontwikkelde
breedbeeldcamera aan de voorzijde die het gezichtsveld verbetert. Het Collision Mitigation
Brake System van Honda kan nu ook ’s nachts gebruikt worden om voetgangers en fietsers
te detecteren, en schakelt de remmen in wanneer tegenliggers opeens afslaan of in de
baan van de auto komen.
Voor het eerst wordt de Jazz standaard geleverd met Adaptive Cruise Control en Lane
Keep Assist System. Ook het Road Departure Mitigation System is inbegrepen, dat de bestuurder
helpt niet van de weg af te wijken door te waarschuwen wanneer het voertuig een rijstrookmarkering kruist of de buitenrand van een bestrating of tegemoetkomende voertuigen nadert. Blind Spot Information (blindehoekinformatie),
samen met Cross Traffic Monitor (monitor voor kruisend verkeer) blijven ook standaard op
Executive uitrusting.
Intelligent Speed Limiter herkent verkeersborden en stelt de snelheidslimiet in. Als een
verkeersbord een lagere snelheid toont in vergelijking met de werkelijke voertuigsnelheid,
knippert een indicator op het display met een alarmgeluid en verlaagt het systeem geleidelijk
de voertuigsnelheid. Auto High-Beam Headlights (automatisch grootlicht) en Traffic Sign
Recognition blijven allemaal onderdeel van Honda SENSING’s aanbod op de nieuwe Jazz.
Passieve veiligheid is net zo belangrijk voor Honda als actieve veiligheid. Om inzittenden
te beschermen in geval van een ongeluk, is de gloednieuwe Jazz nu uitgerust met tien
airbags – inclusief een nieuwe airbag middenvoor. Deze innovatieve airbag in het midden is
geïntegreerd in het midden van de rugleuning van de bestuurdersstoel en rolt uit bij een
aanrijding, waardoor de hoofden van de inzittenden worden beschermd tegen botsingen.